ראש הישיבה הרב שלמה לוי שליט'א  

  

הרב שלמה לוי שליט”א, ראש הישיבה, נולד במרוקו, בשנת תשכ”ב. בגיל שנתיים עלה עם הוריו לארץ ישראל והתיישב בכפר סבא. לאחר מכן עברה המשפחה לעיר ראשון לציון. ומאז נקבע הקשר ההדוק של הרב עם העיר, תושביה, תרבותה ודמותה הרוחנית.

את לימודיו התיכוניים עשה הרב בישיבת בני עקיבא “בית שמואל”, בחדרה. שם נוצרו קשריו עם הרב שלמה בורשטיין זצ”ל, ראש הישיבה התיכונית – קשר שהקפיד הרב לשמור עליו כל ימי חייו של הרב בורשטיין. עוד בהיותו תלמיד הישיבה התיכונית, ראה הרב את החינוך התורני כמטרת חייו וכמשאת ליבו. משימה זו הביאה אותו להדריך בסניף בני עקיבא במושב קדימה שבשרון, ולהקים שלושה סניפים נוספים: בשכונת “בית יצחק וגבעת אולגה בחדרה; ובשיכון גורדון, בראשון לציון.

כאשר סיים את לימודיו בישיבה התיכונית, היה המעבר לישיבה גבוהה, לשם התמלאות בתורה ובקדושה, טבעי וברור. הרב עבר להסתופף בצל התורה בישיבת “מרכז הרב”, בירושלים. עד מהרה הפך הרב לחלק ולמרכיב מרכזי בתוך חבורת תלמידי-חכמים, שחלק ממנה מהוות כיום דמויות מפתח בהנהגה התורנית של הציבור הדתי.

הרב למד אצל הרב יהודה אשכנזי זצ”ל “מניטו” והפנים את שיטתו המיוחדת והחל ללמדה גם במסגרת שיעוריו בעיר ובישיבה. גם במהלך לימודיו בישיבת “מרכז הרב”, לא נטש הרב את המפעל החינוכי-תורני שפעל בעירו, ראשון לציון. הרב היה ממשיך להגיע אל העיר במהלך ימי השבוע ובשבתות, ומעביר שיעורי תורה רבים לקהל הרחב בני המקום. במקביל, התחיל הרב ללמד בסניפי “מכון מאיר” בלוד ובראשותו של מכון ש”י, לקהל של בני נוער חילוניים.

לשם השלמת השכלתו התורנית והרחבתה עבר הרב ללמוד בכולל “שבט ומחוקק” בראשותו של הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט”א, באותו הזמן נוצר הקשר העמוק בין הרב ובין הרב שלמה בנימין אשלג, בנו של בעל פירוש “הסולם” על ספר הזוהר, וביחד היו ממתיקים סוד בתורת הנסתר. כך גם העמיק הרב את ידיעותיו ברזי התורה הפנימית בלימודיו עם הרב מרדכי עטיה,  ראש ישיבת המקובלים “החיים והשלום”, בירושלים. לאורך כל הדרך ראה  הרב את ייעודו להגביר את השפעת התורה בעיר ילדותו, ראשון לציון. הדרכת חז”ל: “במקום שאין אנשים – השתדל להיות איש” הייתה נר לרגליו, והוא נטל על עצמו את המשימה להגדיל ולהפיץ את אור התורה בעיר. זאת המשיך הרב לעשות ע”י הרחבת מעגל השיעורים שהעביר בעיר במשך השנים, וכן עם התמנותו לרב בתי הכנסת “איחוד שיבת ציון” ו”בית אל” בעיר.

את הנתיב העיקרי להפצת התורה ראה הרב בהקמת בית מדרש חי ופועל בליבה של העיר, ובשנת תשמ”ח יזם הרב, הקים ועמד בראשות הכולל הציוני הראשון בגוש דן, ללימודי רבנות ודיינות. עד מהרה ראה כולל זה ברכה מרובה, והוא זכה להוציא מתוך שורותיו כ-30 רבנים, המשמשים כיום בתפקידים שונים ומגוונים בעולם התורה. מבין בוגריו: הרב יעקב אוהב-ציון, רב היישוב כרמל; הרב יוסי סופר, ראש ישיבת בני עקיבא בנתניה; הרב רן ישראלי, רב בתי כנסת וראש כולל בראשון לציון; הרב שלמה סובול, ראש כולל בדטרויט, ארה”ב; הרב מאיר הורדן, רב קהילה בשטוקהולם, שוודיה, ועוד.

שנה לאחר פתיחת הכולל, בשנת תשמ”ט, הקים הרב את המרכז התורני לבני הנוער “חברותא”, המהווה מעין תנועת-נוער לחיזוק והשרשת ערכי היהדות בדור הצעיר.

הרב התמנה בשנת תשנ”ד לרב שכונת מערב ראשון, ומאז גברה פעילותו הקהילתית ברחבי עיר בכלל ובשכונתו בפרט. הרב מעביר עשרות שיעורי תורה ודרשות בבתי הכנסת שבעיר, ובכללם בתי הכנסת: “בית אל”, “אוהל יעקב”, “שיכון הפועל המזרחי”, “סיני” ועוד. בשנת תשנ”ט פתח הרב את בית הספר התורני-לאומי בעיר, שמשך אליו משפחות תורניות רבות מרחבי העיר, אשר ביקשו לתת לילדיהם חינוך ערכי גבוה יותר מאשר המצוי בשאר בתי הספר שבעיר.

הרב משרת גם ברבנות העיר ראשון לציון כרשם נישואין. במקביל הוא מלווה שני מכוני גיור שבחסות בתי הדין לגיור. שני המכונים פועלים במתחם הישיבה.

מלבד התרומה המשמעותית לחיזוק לימוד התורה ברחבי  האוכלוסייה הדתית של העיר, הועלה הצורך לפתוח את שערי בית המדרש לקהל הרחב, ולהביא את מאור התורה גם לאלו שאינם שומרי תורה ומצוות. הרב מעביר שני שיעורים המיועדים בעיקר לציבור הכללי: שיעור אמונה (בו הועברו הספרים: דרך ה’ לרמח”ל, שמונה פרקים לרמב”ם, ספר הכוזרי לריה”ל ועוד) ושיעור בספר הזוהר  ובמושגי היסוד של תורת הקבלה. ההיענות מצד הציבור היא גדולה, ומלמדת על צימאון עז של כל חלקי החברה לספוג ולהתמלא מדברי התורה. וכן שיעור בפרשת שבוע שמיועד לציבור הרחב ולתלמידי הישיבה שמטרתו לחבר את הזרמים השונים.

את ישיבת ההסדר ראשון לציון הקים הרב בשנת תשנ”ו כהרחבה וכתוספת לבית המדרש של הכולל, אשר פעל, כאמור, במשך שנים רבות. צביונה המיוחד של הישיבה כמשפחה רחבת היקף הושפע רבות מתפיסתו הרוחנית של הרב, הרואה בישיבה בית גידול רוחני חם ותומך. הרב עומד בראשה של ישיבת ההסדר, מעביר בה שיעורים רבים ודואג באופן אישי להתפתחותו ולהתקדמותו התורנית של כל תלמיד ותלמיד בה.